Groep 7-8Beeldend

Ik hou van Holland

Maak een drukwerk van het Nederlandse landschap volgens Marsman of Agasi.

Hier gaat het over
betekenis

Ik hou van Holland

Deze les heeft als uitgangspunt het beroemde gedicht van Marsman en een parodie van Agasi. Beiden gaan over het Nederlandse landschap. Je kunt met deze les aansluiten bij kerndoel 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen van voor hen bestemde verhalen, en bij kerndoel 12: De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Omdat het gedicht van Marsman is verkozen tot gedicht van de eeuw, kun je ook aansluiten bij kerndoel 56: De leerlingen verwerven kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Hierop ga je letten
vorm

Standpunt en horizon

Doel: de leerling kent de begrippen standpunt en horizon.
De leerling weet wat het verschil is tussen een laag en hoog standpunt en kan dat herkennen in een afbeelding.
De leerling kan een werkstuk maken waarin gebruik is gemaakt van een laag of hoog standpunt.

Waar moet je op letten?
  • Zijaanzicht: de kijker staat op gelijke hoogte met het onderwerp. De horizon ligt iets boven het midden van de afbeelding, het onderwerp komt een beetje boven de horizon uit.
  • Kikkerperspectief: de kijker staat laag. De horizon ligt laag en het onderwerp steekt een groot stuk boven de horizon uit.
  • Vogelperspectief: de kijker staat hoog. De horizon ligt hoog en het onderwerp steekt niet boven de horizon uit.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Linoleumdruk

Doel: de leerling kan met behulp van linoleum afdrukken maken.
De leerling kan met een gutsje lijnen en vlakken uit linoleum snijden.
De leerling kan een drukplaat inrollen met drukinkt.

Waar moet je op letten?
  • Wat de kleur van het papier moet hebben, snijd je uit het linoleum.
  • De afdruk wordt het spiegelbeeld van de drukplaat. Vooral bij letters en cijfers is dat extra opletten.
  • Gutsjes zijn scherp: snijd altijd van je af.
  • Kunstlinoleum is zachter en daardoor makkelijker te bewerken.
  • Gebruik niet te veel drukinkt.
Je hebt nodig:
  • gutsjes
  • stevig tekenpapier, A5- en A4-formaat
  • drukinkt, diverse kleuren
  • roller
  • inktplaat
  • kranten
 
Werk je met ‘gewone’ linoleum:
  • plaatje linoleum, A5-formaat
  • potlood
  • carbon- of doorslagpapier
 
Werk je met kunstlinoleum: 
  • kunstlinoleum, A5-formaat
  • watervaste stift
  • schaar
 
Toelichting:
  • Gebruik verse plaatjes linoleum. Plaatjes drogen uit en zijn daardoor moeilijk te bewerken.
  • Zorg ervoor dat het papier voor een afdruk net een slag groter is dan de drukplaat.
  • Werk je met linoleum dan zijn de eerste afdrukken aan de lichte kant omdat de inkt nog niet goed in de plaat is gedrongen.
  • Werk je met kunstlinoleum dan hoeft je minder hard te drukken om een goede afdruk te krijgen.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Verzamel en combineer

Doel: de leerling kan informatie (afbeeldingen en begrippen) verzamelen die passen bij het onderwerp.
De leerling kan combinaties maken tussen een willekeurig gekozen afbeelding en begrip.

Waar moet je op letten?
  • Verzamel materiaal dat het onderwerp op verschillende manieren benadert.
  • Bij het verzamelen van het materiaal hoef je nog geen voorkeur te hebben.
  • Zorg ervoor dat leerlingen al het materiaal accepteren.
  • Pas daarna maken de leerlingen combinaties tussen het verzamelde materiaal en de opdracht.
Je hebt nodig:
  • kleine velletjes papier, A6 formaat
  • potlood/pen
  • foto's die passen bij het onderwerp, door leerlingen zelf gezocht
  • schetsvellen