Groep 5-6Beeldend

Jachttafereel

Maak een drukwerk van prehistorische jagers in Nederland. Werk in een groepje.

Hier gaat het over
betekenis

Jachttafereel

Deze les is gebaseerd op grotschilderingen van de prehistorische mens. Dit sluit aan bij kerndoel 52: de leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het tijdvak jagers en boeren. Het sluit ook aan bij kerndoel 51: de leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen. Daarnaast sluit de les aan bij kerndoel 56: de leerlingen verwerven kennis en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Hierop ga je letten
vorm

Lichaamsvormen mens: karakteristieke houding

Doel: de leerling kan van een beweging het moment uitkiezen dat treffend is voor die beweging. 
De leerling kan dat moment weergeven door de lichaamsvormen in de juiste stand te zetten.

Waar moet je op letten?
  • Begin met de ‘normale’ stand van lijf en ledematen.
  • Geef aan waar de gewrichten zitten.
  • Zet daarna lijf en ledematen in een andere stand.
  • Gebruik in het begin een sjabloon of knip strookjes op maat om de juiste houding te vinden.
  • Pas daarna werk je aan de details.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Sjabloondruk verf

Doel: de leerling kan van papier een sjabloon maken en met verf afdrukken.
De leerling kan vormen uit een vel papier knippen.
De leerling kan verf tamponneren.

Waar moet je op letten?
  • Maak de randen van het sjabloon niet te smal.
  • Gebruik maar weinig verf zodat de verf snel droogt en niet onder de rand van het sjabloon loopt.
  • Houd de tamponneerkwast rechtop.
  • Laat de verf goed drogen, voordat je een nieuwe afdruk er overheen plaatst.
Je hebt nodig:
  • stevig tekenpapier
  • potlood
  • schaar
  • evt. afbreekmesje
  • tamponneerkwast
  • acrylverf, diverse kleuren
  • stukje karton of palet
  • kranten als onderlegger

Toelichting:
Gebruik bij het tamponneren van een sjabloon geen plakkaatverf. In deze verf zit water waardoor het sjabloon snel kapot gaat.
werkwijze

Knippen/plakken papier

Doel: de leerling kan ingewikkelde vormen uit papier knippen waaronder de herhaling van vormen, symmetrische vormen en openingen binnenin een vorm. 

Waar moet je op letten?
  • Knippen is een lastige techniek die veel herhaald moet worden. 
  • Vouw het papier een aantal keer dubbel voor herhaling van vormen. Hiervoor moet het papier niet te dik zijn.
  • Vouw het papier eenmaal dubbel voor een symmetrische vorm. Knip altijd vanaf de dichte kant van het papier.
  • Vouw het papier voorzichtig dubbel voor het maken van een opening in een vorm.
Je hebt nodig:
  • papier; wit, gekleurd of bewerkt, A4 formaat (voor de vormen)
  • papier, wit of gekleurd (voor de achtergrond)
  • schaar
  • lijm
 
Toelichting:
  • Bij het maken van een collage van papier kun je gebruikmaken van verschillende soorten papier:
  • tekenpapier
  • gekleurd papier
  • bewerkt tekenpapier
  • bedrukt papier
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Speel met je figuur [2]

Doel: de leerling kan lichaamsvormen van een mens knippen en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende plaats. 
 
Waar moet je op letten?
  • Vergelijk met de leerlingen steeds het werk met een echt persoon en stel vragen als: waar zitten de armen, de benen, het hoofd enz.
  • Stimuleer het schuiven door de lijm nog niet te geven.
  • Stimuleer het schuiven door een minimaal aantal figuren te laten leggen.

De definitieve houding kan op een van de volgende manieren gebruikt worden:
  • Vastplakken en de collage afmaken met gekleurd papier.
  • Vastplakken met plakband om over te trekken.
  • Vastplakken met lijm om erop door te werken, bijvoorbeeld met stift, kleurpotlood, oliepastel, pen en inkt of verf.
  • Vastplakken en als schetsstudie gebruiken voor ruimtelijk werk.
Je hebt nodig:
  • wit of gekleurd papier of sjabloon mensfiguur 
  • gekleurd papier, A4 formaat, voor de achtergrond
  • schaar
  • lijm of plakband