Groep 1-2Beeldend

Bij elk beroep de juiste broek (KBW 21)

Maak een schilderij van de kleding die past bij jouw lievelingsberoep.

Hier gaat het over
betekenis

Bij elk beroep de juiste broek (KBW 21)

In deze les gaat het over wat je later wil worden. Je bekijkt verschillende beroepen en de kleding die bij zo’n beroep past. Dit sluit aan bij kerndoel 34: uiten van gevoelens, wensen en opvattingen. Leg je de nadruk bij de verschillende soorten stoffen waarvan de kleding is gemaakt dan kun je aansluiten bij kerndoel 44: verschillende soorten stoffen. Bespreek je verschillende soorten beroepen die leerlingen in de straat tegen kunnen komen, zoals postbode, vuilnisman, glazenwasser of politie dan sluit je aan bij kerndoel 47: werken in de straat.
Hier kun je op letten
vorm

Verschillen in textuur

Doel: de leerling weet dat elk materiaal een eigen oppervlak heeft en dat we dat textuur noemen.
De leerling kan de textuur van een materiaal beschrijven.

Waar moet je op letten?
  • Door het beschrijven van materiaal breiden leerlingen hun woordenschat uit.
  • Geef zelf veel voorbeelden zoals: ruw, glad, bobbelig, glibberig, plakkerig, stekelig, harig, geschubd enz.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Schilderen met verf

Doel: de leerling kan schilderen met dekkende verf door het maken van vlekken en strepen met een kwast.
De leerling kan schoon werken door de kwast steeds goed uit te spoelen.

Waar moet je op letten?
  • Houd de kwast losjes vast.
  • Houd de kleuren zuiver door de kwast steeds goed uit te spoelen en te drogen.
  • Houd de kleuren helder door maar twee of drie kleuren door elkaar te mengen.
  • Meng de verf niet met water. Gebruik een tissue om de kwast na het spoelen droog te maken.
Je hebt nodig:
  • ruw wit tekenpapier
  • lyonse kwasten (nr. 2, 6 en 10)
  • plakkaat- of acrylverf in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit
  • potje water
  • tissues
  • schort

Toelichting:
Plakkaatverf en acrylverf zijn beide dekkende verven op waterbasis. Plakkaatverf is het goedkoopste, maar de verf droogt doffer op. Bij acrylverf blijft de kleur, ook na droging, helder. Bovendien is de verf na droging watervast.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Onderzoek het materiaal

Doel: de leerling kan het gereedschap op verschillende manieren hanteren. 
De leerling kan nieuwe werkwijzen bedenken die passend zijn bij de verbeelding van het onderwerp.

Waar moet je op letten?
  • Geef leerlingen expliciet de tijd om te experimenteren. 
  • Maak in je feedback steeds een verbinding tussen wat ze hebben uitgeprobeerd en waar dat misschien voor gebruikt kan worden.
  • Laat daarna de leerlingen hun toepassing(en) uit alle mogelijkheden kiezen voor het eindwerkstuk. 
Je hebt nodig:
  • het materiaal van de werkwijze