Groep 3-4Drama

Beroepenspel

Maak een presentatie waarin een beroep centraal staat. 

Hier gaat het over
betekenis

Beroepenspel

In deze les verzinnen we verhalen rond beroepen en trainen non verbaliteit, hiermee sluit deze les aan op kerndoel 54.
Hierop ga je letten
vorm

Houding

Leerlingen werken aan het bewustzijn dat je lichaamshouding de inhoud van het spel ondersteunt. Ze ervaren hun eigen kwaliteit wat betreft 'fysiek verbeelden' van informatie, bijvoorbeeld over hun rol in de gespeelde situatie. 
vorm

Mimiek

De leerlingen ervaren hoe het voor henzelf is om specifiek hun gezichtsuitdrukking in te zetten om hun boodschap over te brengen. Ze kunnen het beste grip krijgen op het effect van hun mimiek door binnen hun werkgroep elkaar van feedback te voorzien, het is niet iets waar je zonder feedback (of spiegel) inzicht in kan krijgen. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Tableaus

Leerlingen leren wat tableaus zijn, en oefenen vormspecifieke vaardigheden als het 'verstillen' van houding en mimiek. Algemene spelvaardigheden die aan de orde zijn, zijn bijvoorbeeld spelrichting en mise-en-scene. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Prik je actie

Doel: de leerling oefent om als onderdeel van een team te functioneren, als gelijke. De leerling oefent om flexibel met zijn spelidee om te gaan door die los te laten of te combineren met dat van anderen. De leerling oefent met het leggen van verbanden tussen de afzonderlijke spelideeën. 
 
Waar moet je op letten? 
  • Benadruk dat alle spelideeën evenveel waard zijn dus dat leerlingen uit moeten kijken voor oordelen als ‘ongeschikt’ of ‘raar’.
  • Een fluitje om het spel mee te ‘bevriezen’.
  • Voor iedere leerling een pen of potlood en een klein papiertje.