Groep 3-4Beeldend
Eigenwijze kwast
Hier gaat het over
Hier kun je op letten
Hier ga je het mee maken
werkwijze
Schilderen met verf
De leerling kan schilderen met dekkende verf. De leerling kan de kwast op verschillende manieren hanteren, kan kleuren mengen in het werk en kan verf weghalen met de achterkant van de kwast.
Waar moet je op letten?
Waar moet je op letten?
- Houd de kwast losjes vasthouden.
- Je mag kleuren naast en over elkaar zetten.
- Wil je dat de kleuren op papier mengen, gebruik dan wat meer verf.
- Wil je dat de kleuren niet mengen, gebruik de verf dan dun, zodat het snel droogt.
- Houd de kleuren zuiver. Dat doe je door de kwast steeds goed uit te spoelen en droog te maken.
- Schilder niet te precies. Een kwast is geen fijn gereedschap, dus het mag allemaal wat grover.
- ruw wit tekenpapier (A3 of A4 formaat)
- lyonse kwasten (nr. 2, 6 en 10)
- plakkaat- of acrylverf in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit
- potje met water
- tissues
- schort
Toelichting:
Plakkaatverf en acrylverf zijn beide dekkende verven op waterbasis. Plakkaatverf is het goedkoopste, maar de verf droogt doffer op. Bij acrylverf blijft de kleur, ook na droging, helder. Bovendien is de verf na droging watervast.
Zo kom je op ideeën
onderzoek
Begin met toeval: stukjes eierdoos
De leerling kan een werkstuk maken waarvan de eerste vormen zijn gebaseerd op toeval.
Waar moet je op letten?
- Voer dit onderdeel uit voordat je het onderwerp van de les bekendmaakt.
- Laat leerlingen ervaren dat toeval de verbeelding aanzet.
- Overtuig leerlingen ervan dat het niet uitmaakt wat het toeval je heeft gebracht. Je kunt er altijd op doorwerken.
- Benoem dat het toeval je iets brengt, dat je zelf niet had kunnen verzinnen.
- Zie je nog niet hoe je met het toeval verder kan? Bekijk de vorm dan van een andere kant door het papier te draaien.
- tekenpapier (A3-formaat)
- stukjes eierdoos
- lijm