Groep 5-6Muziek

Gekwetter in het dierenrijk

Luister naar muziek van Het carnaval der dieren, van de componist Camille Saint-Saëns (1835-1921) en praat erover. 

Hier gaat het over
betekenis

Gekwetter in het dierenrijk

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoelen 54, 55 en 56. De leerlingen leren beelden en muziek gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren en de leerlingen verweven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Toonhoogte

De leerling weet wat toonhoogte is. De leerling weet op welke instrumenten verschil in toonhoogte gemaakt kan worden. De leerling kan verschil in toonhoogte in de muziek herkennen en toepassen. 

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hoog en laag er gespeeld wordt. 
muziekaspect

Klankkleur

De leerling weet wat klankkleur is. De leerling kan verschil in klankkleur herkennen en maken in de muziek, door verschillende instrumenten en verschillende speelwijzen te gebruiken.  

Waar ga je op letten?
  • Welk instrument past goed bij de melodie? 
  • Maak gebruik van verschillende instrumenten om verschil te maken in klankkleur. 
  • Maak gebruik van verschillende speelwijzen van instrumenten om verschil te maken in klankkleur.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Praten over muziek

De leerling kan woorden geven aan zijn of haar beleving van muziek en de betekenis die de muziek voor hem/haar heeft. 

Zo kom je op ideeën
onderzoek

Zeg ja

De leerling kan creëren door zo veel mogelijk 'ja' te zeggen op ideeën en ingevingen.