Groep 3-4Muziek

Maak muziek en speel een klankspel met materialen uit de natuur.

Hier gaat het over
betekenis

Herfstklankspel

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoelen 40 en 54. De leerlingen leren over planten en de seizoenen en zij leren in een betekenisvolle context muziek, spel en beweging te gebruiken om het thema te verkennen.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Herhaling

De leerling weet wat herhaling in de muziek is. De leerling kan herhaling herkennen en uitvoeren in de muziek. 

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed of je een deel eerder hebt gehoord.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Overige klankbronnen

De leerling kan experimenteren met diverse klankbronnen, klankkleuren en mogelijkheden om ze te bespelen.

Waar moet je op letten?
  • Let op het verschil in geluid bij verschillende materialen.
  • Let op het verschil in geluid bij de verschillende manieren van bespelen.
Diverse voorwerpen die kunnen dienen als klankbron/instrument, passend bij de betekenisbouwsteen.
werkwijze

Picturale notatie

De leerling kan geluiden/klanken van verschillende klankbronnen picturaal noteren. De leerling kan een picturale notatie uitvoeren.  
  • Papier
  • Tekenmateriaal
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Mixen

De leerling kan ideeën bedenken door te husselen, mixen en te verwisselen met de ideeën van een ander.
 
Toelichting:
Bij mixen kijk je naar de ingrediënten die je al hebt liggen. Je kunt ook een snufje van iemand anders meenemen in je mix. En net als in de keuken, gaan we al die losse ingrediënten met elkaar mixen!