Groep 5-6Beeldend

Sporter in actie (EK 2021)

Maak een collage van een sporter in actie.

Hier gaat het over
betekenis

Sporter in actie (EK 2021)

Deze les gaat over sporters. Je kijkt naar hun houding en waar de draaipunten in een lichaam zitten. Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 34: leerlingen leren zorg te dragen voor lichamelijke en psychische gezondheid, in dit geval rust en ontspanning. Je kunt ook aansluiten bij kerndoel 41: leerlingen leren over bouw en functie van het skelet.
Hier kun je op letten
vorm

Lichaamsvormen mens: in verhouding

Doel: de leerling kan een mens in verhouding weergeven door één lichaamsdeel als maat voor de andere onderdelen te gebruiken. 

Waar moet je op letten?
  • Neem het hoofd als uitgangspunt.
  • Meet hoe vaak het hoofd in een ander lichaamsdeel past en breng dat over naar het werk.
  • Verbind daarna de vormen.
  • Werk tot slot aan de details.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Scheuren/plakken papier

Doel: de leerling kan eenvoudige vormen scheuren uit papier en deze met een beetje lijm vastplakken op een ondergrond. 

Waar moet je op letten?
  • Scheuren is een lastige techniek die veel herhaald moet worden.
  • Zet de vingers van beide handen dichtbij de plek waar gescheurd moet worden.
  • Scheur steeds korte stukjes.
  • Begin met een grotere vorm en pas de vorm daarna aan.
Je hebt nodig:
  • papier; wit, gekleurd of bewerkt, A4 formaat (voor de vormen)
  • papier, wit of gekleurd (voor de achtergrond)
  • lijm
 
Toelichting:
Bij het maken van een collage van papier kun je gebruikmaken van verschillende soorten papier:
  • tekenpapier
  • gekleurd papier
  • bewerkt tekenpapier
  • bedrukt papier
werkwijze

Schilderen met verf

Doel: de leerling kan schilderen met dekkende verf. 
De leerling kan de kwast op verschillende manieren hanteren, kan kleuren mengen in het werk en kan verf weghalen met de achterkant van de kwast.

Waar moet je op letten?
  • Houd de kwast losjes vasthouden.
  • Je mag kleuren naast en over elkaar zetten.
  • Wil je dat de kleuren op papier mengen, gebruik dan wat meer verf.
  • Wil je dat de kleuren niet mengen, gebruik de verf dan dun, zodat het snel droogt.
  • Houd de kleuren zuiver. Dat doe je door de kwast steeds goed uit te spoelen en droog te maken.
  • Schilder niet te precies. Een kwast is geen fijn gereedschap, dus het mag allemaal wat grover.
Je hebt nodig:
  • ruw wit tekenpapier (A3 of A4 formaat)
  • lyonse kwasten (nr. 2, 6 en 10)
  • plakkaat- of acrylverf in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit
  • potje met water
  • tissues
  • schort

Toelichting:
Plakkaatverf en acrylverf zijn beide dekkende verven op waterbasis. Plakkaatverf is het goedkoopste, maar de verf droogt doffer op. Bij acrylverf blijft de kleur, ook na droging, helder. Bovendien is de verf na droging watervast.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Speel met je figuur [1]

Doel: de leerling kan lichaamsvormen van een mens scheuren en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende plaats. 
 
Waar moet je op letten?
  • Vergelijk met de leerlingen steeds het werk met een echt persoon en stel vragen als: waar zitten de armen, de benen, het hoofd enz.
  • Stimuleer het schuiven door de lijm nog niet te geven.
  • Stimuleer het schuiven door een minimaal aantal figuren te laten leggen.

De definitieve houding kan op een van de volgende manieren gebruikt worden:
  • Vastplakken met plakband om over te trekken.
  • Vastplakken met lijm om erop door te werken, bijvoorbeeld met stift, kleurpotlood, oliepastel, pen en inkt, verf of gekleurd papier.
  • Vastplakken en als schetsstudie gebruiken voor ruimtelijk werk.
Je hebt nodig:
  • stevig wit papier