Groep 5-6Drama

Maak een presentatie waarin je mega eigenwijs mag zijn, je innerlijke Pippi Langkous mag loslaten!

Hier gaat het over
betekenis

Wie is de Pip?

In deze onderzoeken we eigenwijsheid en andere Pippi Langkous- eigenschappen en sluiten aan bij kerndoel 34 en 37. 
Hier kun je op letten
vorm

Houding

De leerling kan houdingen vergroten zodat ze duidelijk worden voor de toeschouwer.
Toelichting:
  • De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
  • Het werken met houdingen blijft een aandachtspunt, omdat ze in het dagelijkse communiceren weinig en onbewust voorkomen. Advies is om vooral dat één kind in de repetitiefase ‘uitstapt’ en als kijker coacht waar houdingen wenselijk zijn. Zo langzaam dat bewustzijn te koppelen aan eigen spel waarbij houdingen groot ingezet kunnen worden.  
vorm

Stem

De leerling weet dat je met je stem kunt uitdrukken wat je personage voelt en meemaakt. De leerling zet accent, tempo, stemkleur en volume in om de belangrijkste emoties van het spel te ondersteunen. De leerling kent het verschil tussen 'een stemmetje trekken' en de eigen stem manipuleren en kan daarmee  experimenteren. 

Toelichting: 
  • De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
  • Accenten, tempo, stemkleur, stemvolume, niets is deze leeftijdsgroep te gek. Ook komen nu de leerlingen bovendrijven die hier moeite mee hebben. Dit komt omdat stem erg persoonlijk is: je kunt je ware emoties er doorheen horen. Maak de groep attent op de zorg die ze hebben voor elkaar en elkaar i.p.v. te bekritiseren elkaar te helpen. Accepteer ook dat sommige leerlingen hierin niet durven te groeien wat ook o.k. is. Aandachtspunt is dat het trekken van extreme stemmetjes slecht is voor de stembanden, afleidt en het spel absoluut niet ondersteunt. Hanteer daarbij dat ‘als het erg opvalt de stem te groot wordt ingezet’. 
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Acteerspel

De leerling kan zich tijdens het acteerspel inleven in zijn rol.
 
Toelichting:
  • De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
  • De nog kinderlijke ontvankelijkheid van de groep 5 leerlingen helpt ze bij het praten tijdens het uitvoeren van acteerspel. Dat kan leerlingen tot onverwachte prestaties brengen. In groep 6 zie je dat bij een aantal leerlingen de pre-pubertijd inzet waardoor ze dat praten spannender vinden. Geef ze derhalve goed te tijd om te oefenen in de warming up fase en repetitiefase en stel ze gerust. 
Bij acteren kun je naar eigen inzicht spelmateriaal beschikbaar stellen. Dat kan ook abstract materiaal zijn al na gelang de opdracht. Ook mogen ze zo nodig gebruikmaken van meubels. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Combineer er op los

De leerling oefent met het onder woorden brengen van spelideeën en het combineren van een eigen spelidee met dat van een ander. 

Toelichting:
  • Benadruk dat realisme niet het doel van de opdracht is, dat het fantasievol mag zijn. 
  • Benadruk dat je probeert de ideeën samen te voegen tot een nieuw idee.
Er is voor dit onderzoek geen (extra)materiaal nodig.