Groep 3-4Beeldend

Maak een collage die gebruikt kan worden als zonnewijzer.

Hier gaat het over
betekenis

Zonnewijzer

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 32/33: meten van tijd/klokken/licht-schaduw/symmetrie, kerndoel 42: leerlingen onderscheiden donker en schaduw. Je kunt ook aansluiten bij kerndoel 46: leerlingen leren over de verandering van de schaduw van een object in de loop van een dag en de stand van de zon op verschillende momenten van de dag en kerndoel 51: tijdsindeling.
Hier kun je op letten
vorm

Kleurcontrast

De leerling weet dat sommige kleuren elkaar kunnen versterken, dat er verschillende soorten kleurcontrasten zijn en hij kan kleurcontrast toepassen in een werkstuk.

Waar moet je op letten?
  • Sommige kleuren versterken elkaar nauwelijks, andere kleuren versterken elkaar veel.
  • Je kunt van verschillende kleurcontrasten gebruikmaken: licht/donker, warm/koud en complementair.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Knippen/plakken papier (matjes)

De leerling kan papier een aantal keer dubbelvouwen om vormen uit te knippen. De leerling weet dat de manier van vouwen bepalend is voor een herhaling van vormen in een rij of draaiend om een middelpunt.

Toelichting:
  • Gebruik dun papier, zodat het ook na een aantal keer vouwen nog goed te knippen is.
  • Laat leerlingen zelf onderzoeken wat er gebeurd als je de dichte kant van het vouwwerk helemaal wegknipt.
  • Door vorm en/of restvorm met klasgenoten uit te wisselen ontstaan nog meer mogelijkheden.
  • stevig tekenpapier A4 of A3 formaat voor de ondergrond, kleur naar keuze
  • vouwblaadjes, assortiment
  • schaar
  • evt. potlood
  • lijm
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Knip en schuif

De leerling kan vormvarianten knippen en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende indeling. 
 
Waar moet je op letten?
  • Benadruk tijdens instructie en nabeschouwing de kracht van onderzoek d.m.v. collage. Even doorzoeken leidt meestal tot betere oplossingen. 
  • Geef pas laat de lijm. 
  • Spreek je verwachting uit dat ze dit ook zelf gaan doen in volgende opdrachten. 
  • (kopieer)papier of het materiaal van de werkwijze
  • schaar
  • evt. potlood