Groep 1-2Muziek

Luister naar muziek en beweeg als een honingbij.

Hier gaat het over
betekenis

Bijendans

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Tempo

De leerling weet wat tempo is. De leerling kan het verschil in langzame en snelle muziek horen.

Waar ga je op letten? 
  • Luister of de muziek meer bij een slome slak of een snelle haas past.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Bewegen op muziek

De leerling kan naar aanleiding van de muziek bewegingen bedenken en uitvoeren, eventueel met behulp van materiaal. De leerling kan met het hele lichaam bewegen op muziek. De leerling kan bewegen op de puls van de muziek. De leerling kan met het lichaam reageren op de sfeer van de muziek.
  • Afhankelijk van de betekenisbouwsteen: eventueel sjaaltjes of doekjes.
werkwijze

Tekenen op muziek

De leerling kan tekenen op sfeer- of achtergrondmuziek. De leerling kan beelden, associaties en ideeën aan de hand van muziek tekenen. 
  • Tekenmateriaal, passend bij de betekenisbouwsteen of je eigen voorkeuren (bijvoorbeeld verf, potloden, stiften, krijt)
  • Papier (A3 of A4 formaat)
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Van proberen kun je leren

De leerling bedenkt ideeën door te proberen.
 
Toelichting:
  • Bij ‘van proberen kun je leren’, is het de bedoeling dat je meteen aan de slag gaat. Op basis van je eerste gevoel, gedachte of idee. Gewoon proberen! Nadat je het een keer geprobeerd hebt, kijk je, samen of alleen, naar wat je hebt gemaakt. Je maakt een kleine aanpassing, of voegt een nieuw idee toe, en probeert het nogmaals. 
  • De dingen die goed werkten, gebruik je in de nieuwe keer proberen gewoon nog een keer. Misschien hebben je nieuwe ideeën wel weer allerlei effecten op de bestaande ideeën!
  • En de ideeën waar je niet zo’n fan van bent, of die je niet zo goed vindt werken, die gooi je overboord. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.