Groep 1-2Beeldend

Maak een ruimtelijk beeld van een zelf bedachte plant met stengel, bladeren en bloem.

Hier gaat het over
betekenis

Bloem

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 40: van elkaar verschillende organismen hebben dezelfde onderdelen, planten moeten verzorgd worden en kerndoel 41: onderdelen van een plant: bloem, stengel, blad, wortel.
Hier kun je op letten
vorm

Ruimtelijke vormen

De leerling kent het verschil tussen een vlakke en ruimtelijke vorm, kan een ruimtelijke vorm herkennen en maken.

Waar moet je op letten?
  • Een ruimtelijke vorm is niet plat, maar kun je van alle kanten bekijken. 
  • Elke kant ziet er anders uit.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Papier ruimtelijk (bloem)

De leerling kan papier ruimtelijk maken door te vouwen, wikkelen, kreuken en vastplakken met stukjes plakband.
  • gekleurd papier diverse kleuren en soorten: zijdevloei, tekenpapier, crêpepapier
  • schaar
  • plakband
  • ijzerdraad, per leerling een staafje van ongeveer 25 cm lang en 2 mm dikte
  • kosteloos materiaal zoals kurk, piepschuim, eierdoos

Toelichting:
  • Deze techniek is heel geschikt om de eigenschappen van verschillende soorten papier te leren kennen.
  • Gebruik ijzerdraad van 2 mm dikte. Dikker is moeilijker te buigen, dunner is te slap.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Speel met het materiaal

De leerling speelt met het materiaal om het op verschillende manieren te kunnen hanteren. 
 
Waar moet je op letten?
  • Het filmpje is voor jou bedoeld als leerkracht.
  • Werk zelf met de leerlingen mee. Laat zien wat je allemaal kunt doen, hoe je kunt spelen met het materiaal. Ben verrast door wat er allemaal ontstaat.  
  • het materiaal van de werkwijze
  • evt. oefenvellen