Groep 5-6Beeldend

Dansende letters

Maak een ruimtelijk beeld van ‘dansende’ letters die samen een woord vormen.

Hier gaat het over
betekenis

Dansende letters

Met deze opdracht kun je aansluiten bij kerndoel 2: leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken, kerndoel 9: leerlingen krijgen plezier in het lezen van voor hen bestemde verhalen, kerndoel 11: de leerlingen leren een aantal taalkundige principes en kerndoel 34: eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeuren en het ontwikkelen van persoonlijke eigenschappen en vaardigheden.
Hier kun je op letten
vorm

Lijn als versiering

De leerling herkent het verschil tussen een lijn als arcering en een lijn als versiering en kan lijnen als versiering toepassen in een werkstuk.

Waar moet je op letten?
  • Wanneer je lijnen gebruikt als versiering dan vul je de vorm niet in zijn geheel op. 
  • Je herhaalt lijnen op een ritmische manier zodat een decoratie ontstaat.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Kost. mat. ruimtelijk

De leerling kan een ruimtelijke vorm samenstellen door gebruik te maken van de keepverbinding.
 
Waar moet je op letten?
  • Houd rekening met de dikte van het materiaal. Bij dun materiaal volstaat één keer knippen. Bij dik materiaal maak je de inkeping breder.
  • Houd rekening met de diepte van de inkeping.
  • assortiment kosteloos materiaal zoals stukjes karton, verpakkingen, wc rollen, eierdoosjes
  • schaar

Toelichting:
  • Zorg voor verschillende diktes karton zodat de leerlingen oefenen met het op maat maken van de inkeping.
  • Het kosteloos materiaal kan daarna met verschillende technieken afgewerkt worden, zoals: schilderen, collage, tekenen met stift. Kijk voor benodigdheden bij de desbetreffende werkwijze.
werkwijze

Tekenen met viltstift: versieren

De leerlingen kan met viltstift lijnen en vlekken maken waarin vormen ritmische herhaald worden. 
 
Waar moet je op letten?
  • Herhaal een lijn of vlek op een regelmatige manier: de vorm en de afstand moet min of meer gelijk zijn.
  • Maak ook sierlijnen of -vlekken waarbij je twee of meer kleuren gebruikt.
  • viltstiften
  • tekenpapier

Toelichting:
  • Omdat je viltstift slecht kunt mengen, wordt de tekening rijker als je over een groot aantal kleuren beschikt.
  • Gebruik tekenpapier. Je kunt zowel ruw als glad papier gebruiken. Omdat viltstift een fijn materiaal is, mag het papierformaat niet te groot zijn. A5 (148 x 210mm) is prima. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Minigame: letters knippen

De leerling kan in korte tijd een aantal vormvarianten knippen van een  opgegeven letter.

Waar moet je op letten?
  • Verdeel de klas in groepjes die met elkaar de competitie aangaan.
  • Knip in 5 minuten zoveel mogelijk vormvarianten van een letter.
  • Overleg met de kinderen in je groepje.
  • Verzamel alle geknipte vormen voor een tussentijdse beschouwing (zie beschouwingsvragen).
  • stevig wit tekenpapier
  • schaar
  • groot vel gekleurd papier om de letters op te leggen