Groep 1-2Muziek

Maak muziek aan de hand van de vier seizoenen.

Hier gaat het over
betekenis

De seizoenen

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 43: de leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind en kerndoel 54: de leerling leren zich kunstzinnig uitdrukken: zij leren muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Dynamiek

De leerling weet wat hard en zacht is. De leerling kan hard en zacht herkennen en toepassen in muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hard en zacht er gespeeld wordt. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Instrumenten

De leerling maakt kennis met het basisinstrumentarium en leert over de correcte speelwijzen van verschillende instrumenten. 

Een of meerdere instrumenten uit het basisinstrumentarium. Kijk voor de specifieke invulling bij de bijzonderheden in de lesbeschrijving
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Van proberen kun je leren

De leerling bedenkt ideeën door te proberen.
 
Toelichting:
  • Bij ‘van proberen kun je leren’, is het de bedoeling dat je meteen aan de slag gaat. Op basis van je eerste gevoel, gedachte of idee. Gewoon proberen! Nadat je het een keer geprobeerd hebt, kijk je, samen of alleen, naar wat je hebt gemaakt. Je maakt een kleine aanpassing, of voegt een nieuw idee toe, en probeert het nogmaals. 
  • De dingen die goed werkten, gebruik je in de nieuwe keer proberen gewoon nog een keer. Misschien hebben je nieuwe ideeën wel weer allerlei effecten op de bestaande ideeën!
  • En de ideeën waar je niet zo’n fan van bent, of die je niet zo goed vindt werken, die gooi je overboord. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.