Groep 5-6Drama
Een dag uit het leven van...
Maak een presentatie over een beroep.
Hier gaat het over
Hier kun je op letten
vorm
Inspelen en reageren op elkaar
De leerling begrijpt dat hij het spel van anderen moet ontvangen alvorens te reageren en kan hiermee experimenteren.
Toelichting:
'Inspelen op elkaar' betekent dat een speler in het moment goed luistert, het spel van de ander ontvangt en van daaruit reageert. Dit in tegenstelling tot praten/antwoorden zonder echt contact te maken en echt te horen wat de ander zegt. 'Staan en praten' is niet acteren/uitbeelden. Het spel van de ander is als een cadeau: je ontvangt het eerst voordat je reageert.
Toelichting:
'Inspelen op elkaar' betekent dat een speler in het moment goed luistert, het spel van de ander ontvangt en van daaruit reageert. Dit in tegenstelling tot praten/antwoorden zonder echt contact te maken en echt te horen wat de ander zegt. 'Staan en praten' is niet acteren/uitbeelden. Het spel van de ander is als een cadeau: je ontvangt het eerst voordat je reageert.
vorm
Stem
De leerling weet dat je met je stem kunt uitdrukken wat je personage voelt en meemaakt. De leerling zet stemkleur en volume in om de belangrijkste emoties van het spel te ondersteunen.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- Accenten, tempo, stemkleur, stemvolume, niets is deze leeftijdsgroep te gek. Ook komen nu de leerlingen bovendrijven die hier moeite mee hebben. Dit komt omdat stem erg persoonlijk is: je kunt je ware emoties er doorheen horen. Maak de groep attent op de zorg die ze hebben voor elkaar en elkaar i.p.v. te bekritiseren elkaar te helpen. Accepteer ook dat sommige leerlingen hierin niet durven te groeien wat ook o.k. is. Aandachtspunt is dat het trekken van extreme stemmetjes slecht is voor de stembanden, afleidt en het spel absoluut niet ondersteunt. Hanteer daarbij dat ‘als het erg opvalt de stem te groot wordt ingezet’.
Hier ga je het mee maken
werkwijze
Hoorspel
De leerling kan eigen geluiden bedenken en maken die passend zijn bij de presentatie.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- In groep 5 snappen ze nu beter hoe hoorspel gaat en pakken groter uit wat betreft geluiden. Toch beelden veel leerlingen van alles uit achter de schermen omdat ze geluid en spel niet kunnen loskoppelen. In groep 6 gaat dat vaak een stuk makkelijker.
Je kan eenvoudig materiaal aanbieden om geluiden mee te maken. Advies: maak voor je teams een selectie van materialen en stop ze samen met de opdrachtkaart in een plastic tas, deel die uit aan de teams.
Zo kom je op ideeën
onderzoek
Combineer er op los
De leerling oefent met het onder woorden brengen van spelideeën en het combineren van een eigen spelidee met dat van een ander.
Toelichting:
Toelichting:
- Benadruk dat realisme niet het doel van de opdracht is, dat het fantasievol mag zijn.
- Benadruk dat je probeert de ideeën samen te voegen tot een nieuw idee.
Er is voor dit onderzoek geen (extra)materiaal nodig.