Groep 3-4Beeldend

Fijn op het schoolplein

Maak een reliëf van jezelf spelend op het schoolplein. 

Hier gaat het over
betekenis

Fijn op het schoolplein

Je kunt met deze les aansluiten bij kerndoel 34: eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeuren, kerndoel 35: veilig speel- en werkgedrag in en om school, afspraken ten aanzien van spelen, kerndoel 41: van buitenaf waarneembare inwendige lichaamsdelen: botten en bouw en functie van het skelet en kerndoel 32/33: aanzichten en construeren van ruimtelijke figuren.
Hier kun je op letten
vorm

Lichaamsvormen mens: realistisch

De leerling kan een mens realistisch weergeven door gebruik te maken van eenvoudige vormen zoals ovalen en rechthoeken. 

Waar moet je op letten?
  • Herken eerst de eenvoudige vormen in een mens en geef ze weer.
  • Kijk steeds naar van een echt persoon naar je werk en terug.
  • Verbind de vormen.
  • Werk tot slot aan de details.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Papier-maché

De leerling kan papier-maché gebruiken voor het maken van een reliëf. De leerling kan stroken scheuren van kranten, kan vormen van papier-maché aanpassen door ze te verlengen, verdikken of te verplaatsen en kan vormen glad afwerken. 

Waar moet je op letten?
  • De hoeveelheid lijm: het papier moet vochtig zijn door de lijm, niet doorweekt.
  • Het vervormen van het materiaal (behandel de papier-maché als klei).
  • kranten
  • behanglijm
  • plastic bakje (ondiep maar breed)
  • plaatje karton (A4 of A3 formaat)
  • schilderstape (hiermee zet je het karton vast tijdens het drogen zodat het recht blijft)

Voor de afwerking met papier heb je nodig:
  • gekleurd papier (tekenpapier, sitspapier, zijdevloei, tijdschriften)

Voor de afwerking met verf heb je nodig:
  • acrylverf (omdat hier minder water in zit en de kleuren helder blijven)
  • lyonse kwasten (nr. 3 en 6)
  • mengbord (stukje karton of aluminiumfolie)
  • beker water
  • tissues
werkwijze

Schilderen met verf

De leerling kan schilderen met dekkende verf door het maken van vlekken en strepen met een kwast. De leerling kan schoon werken door de kwast steeds goed uit te spoelen.

Waar moet je op letten?
  • Houd de kwast losjes vast.
  • Houd de kleuren zuiver door de kwast steeds goed uit te spoelen en te drogen.
  • Houd de kleuren helder door maar twee of drie kleuren door elkaar te mengen.
  • Meng de verf niet met water. Gebruik een tissue om de kwast na het spoelen droog te maken.
  • ruw wit tekenpapier
  • lyonse kwasten (nr. 2, 6 en 10)
  • plakkaat- of acrylverf in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit
  • potje water
  • tissues
  • schort

Toelichting:
Plakkaatverf en acrylverf zijn beide dekkende verven op waterbasis. Plakkaatverf is het goedkoopste, maar de verf droogt doffer op. Bij acrylverf blijft de kleur, ook na droging, helder. Bovendien is de verf na droging watervast.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Onderzoek het materiaal

De leerling kan het materiaal op verschillende manieren hanteren en kan nieuwe werkwijzen bedenken die passend zijn bij de verbeelding van het onderwerp.

Waar moet je op letten?
  • Geef leerlingen expliciet de tijd om te experimenteren. 
  • Verbind een concreet doel aan het experimenteren, bijvoorbeeld: probeer het materiaal op 8 verschillende manieren uit. Of in spelvorm: Onderzoek individueel of per groepje binnen 10 minuten zoveel mogelijk verschillende werkwijzen. 
  • Maak in je feedback steeds een verbinding tussen wat ze hebben uitgeprobeerd en waar dat misschien voor gebruikt kan worden.
  • Laat daarna de leerlingen hun toepassing(en) uit alle mogelijkheden van alle groepen kiezen voor het eindwerkstuk. 
  • het materiaal van de werkwijze
  • evt. oefenvellen