Groep 3-4Drama
Opgelost!
Maak een presentatie waarin ruzies worden opgelost.

Hier gaat het over
Hier kun je op letten
vorm
Mimiek
De leerling kan gezichtsuitdrukkingen vergroten zodat ze duidelijk worden voor de toeschouwer.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- Het werken met gezichtsuitdrukkingen blijft een aandachtspunt, omdat ze in het dagelijkse communiceren weinig en onbewust voorkomen. Advies is om vooral dat één kind in de repetitiefase ‘uitstapt’ en als kijker coacht waar gezichtsuitdrukkingen wenselijk zijn. Zo langzaam dat bewustzijn te koppelen aan eigen spel waarbij gezichtsuitdrukkingen groot ingezet kunnen worden tot het punt waarop kinderen in staat zijn dat uit zichzelf te doen.
Hier ga je het mee maken
werkwijze
Acteerspel
De leerling kan zich tijdens het acteerspel inleven in zijn rol.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- De nog kinderlijke ontvankelijkheid van de groep 5 leerlingen helpt ze bij het praten tijdens het uitvoeren van acteerspel. Dat kan leerlingen tot onverwachte prestaties brengen. In groep 6 zie je dat bij een aantal leerlingen de pre-pubertijd inzet waardoor ze dat praten spannender vinden. Geef ze derhalve goed te tijd om te oefenen in de warming up fase en repetitiefase en stel ze gerust.
Bij acteren kun je naar eigen inzicht spelmateriaal beschikbaar stellen. Dat kan ook abstract materiaal zijn al na gelang de opdracht. Ook mogen ze zo nodig gebruikmaken van meubels.
Zo kom je op ideeën
onderzoek
Ideeën gooien
De leerling oefent om snel met ideeën te komen zonder zelfcensuur.
Toelichting:
Toelichting:
- Benadruk dat realisme niet het doel van de opdracht is, dat het fantasievol mag zijn.
- Benadruk dat je soms eigen ideeën moet loslaten omdat andere ideeën op dat moment als geschikter worden beoordeeld door medeleerlingen.
- pittenzak
per werkgroep:
- pen of potlood
- papiertje