Groep 5-6Muziek

Paasei-partituur

Maak muziek met boomwhackers bij een paasei-partituur en componeer een eigen paasmelodie. 

Hier gaat het over
betekenis

Paasei-partituur

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 38: de leerlingen leren over godsdienstige feesten die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Toonhoogte

De leerling weet wat toonhoogte is. De leerling weet op welke instrumenten verschil in toonhoogte gemaakt kan worden. De leerling kan verschil in toonhoogte in de muziek herkennen en toepassen. 

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hoog en laag er gespeeld wordt. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Instrumenten

De leerling maakt kennis met het (uitgebreide) basisinstrumentarium, leert over de correcte speelwijze en leert de verschillen tussen ritmische instrumenten en instrumenten waar ook toonhoogte op gemaakt kan worden.
Een of meerdere instrumenten uit het basisinstrumentarium. Kijk voor de specifieke invulling bij de bijzonderheden in de lesbeschrijving
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Bedenk en geef door

Samen weet je soms meer dan alleen. Dit gaat soms ook op voor creativiteit. Door je creativiteit te bundelen kun je op leuke nieuwe ideeën komen. Bedenk iets en geef het door aan iemand anders die jouw idee weer aanvult en zo gaat jouw oorspronkelijke idee de klas/groep rond. Ben je ook zo benieuwd waar jouw idee uiteindelijk op uit komt? 
De lege paasei-partituur, die je voor de helft invult en doorgeeft aan een ander groepje.