Groep 5-6Muziek

Pepernotenritmes

Maak een muzieknotatie met behulp van pepernoten.

Hier gaat het over
betekenis

Pepernotenritmes

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 38: feestdagen en bij kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Ritme

De leerling weet wat ritme en een ritmisch patroon is. De leerling kan ritmes herkennen, herhalen en toepassen in de muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Varieer in korte, lange tonen en rusten. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Traditionele notatie

De leerling kent de basisprincipes van het traditionele notenschrift: toonhoogte (hoog en laag op de notenbalk) en toonduur (lange en korte noten).
  • Instrumenten om ritme en/of toonhoogte op te kunnen spelen.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Bedenk en geef door

De leerling kan ideeën bedenken door steeds een idee 'door te schuiven' naar de volgende en zelf verder te gaan met het idee van een ander. 
 
Toelichting:
Samen weet je soms meer dan alleen. Dit gaat ook op voor het bedenken van ideeën. Door je denkkracht te bundelen kun je op nieuwe ideeën komen. Bedenk iets en geef het door aan iemand anders die jouw idee weer aanvult en zo gaat jouw oorspronkelijke idee de klas/groep rond. Ben je ook zo benieuwd waar jouw idee uiteindelijk op uit komt? 
  • De verlanglijstjes die de groepjes hebben gemaakt.