Groep 5-6Beeldend

Maak een collage van Piet met een bijzondere move.

Hier gaat het over
betekenis

Pietendans

Je kunt met deze les aansluiten bij kerndoel 38: leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen, kerndoel 32/33: kwalitatieve verhoudingen, kerndoel 56: de leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed en kerndoel 51: vergelijken van vroeger en nu, wanneer je de veranderende rol van Piet tijdens het Sinterklaasfeest bespreekt. 

Hier kun je op letten
vorm

Lichaamsvormen mens: in verhouding

De leerling kan een mens in verhouding weergeven door één lichaamsdeel als maat voor de andere onderdelen te gebruiken. 

Waar moet je op letten?
  • Neem het hoofd als uitgangspunt.
  • Meet hoe vaak het hoofd in een ander lichaamsdeel past en breng dat over naar het werk.
  • Verbind daarna de vormen.
  • Werk tot slot aan de details.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Scheuren/plakken papier

De leerling kan eenvoudige vormen scheuren uit papier en deze met een beetje lijm vastplakken op een ondergrond. 

Waar moet je op letten?
  • Scheuren is een lastige techniek die veel herhaald moet worden.
  • Zet de vingers van beide handen dichtbij de plek waar gescheurd moet worden.
  • Scheur steeds korte stukjes.
  • Begin met een grotere vorm en pas de vorm daarna aan.
  • papier; wit, gekleurd of bewerkt, A4 formaat (voor de vormen)
  • papier, wit of gekleurd (voor de achtergrond)
  • lijm
 
Toelichting:
Bij het maken van een collage van papier kun je gebruikmaken van verschillende soorten papier:
  • tekenpapier
  • gekleurd papier
  • bewerkt tekenpapier
  • bedrukt papier
werkwijze

Schilderen met verf

De leerling kan schilderen met dekkende verf. De leerling kan de kwast op verschillende manieren hanteren, kan kleuren mengen in het werk en kan verf weghalen met de achterkant van de kwast.

Waar moet je op letten?
  • Houd de kwast losjes vasthouden.
  • Je mag kleuren naast en over elkaar zetten.
  • Wil je dat de kleuren op papier mengen, gebruik dan wat meer verf.
  • Wil je dat de kleuren niet mengen, gebruik de verf dan dun, zodat het snel droogt.
  • Houd de kleuren zuiver. Dat doe je door de kwast steeds goed uit te spoelen en droog te maken.
  • Schilder niet te precies. Een kwast is geen fijn gereedschap, dus het mag allemaal wat grover.
  • ruw wit tekenpapier (A3 of A4 formaat)
  • lyonse kwasten (nr. 2, 6 en 10)
  • plakkaat- of acrylverf in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit
  • potje met water
  • tissues
  • schort

Toelichting:
Plakkaatverf en acrylverf zijn beide dekkende verven op waterbasis. Plakkaatverf is het goedkoopste, maar de verf droogt doffer op. Bij acrylverf blijft de kleur, ook na droging, helder. Bovendien is de verf na droging watervast.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Schuif met je figuur [1]

De leerling kan lichaamsvormen van een mens scheuren en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende plaats. 
 
Waar moet je op letten?
  • Vergelijk met de leerlingen steeds het werk met een echt persoon en stel vragen als: waar zitten de armen, de benen, het hoofd enz.
  • Stimuleer het schuiven door de lijm nog niet te geven.
  • Stimuleer het schuiven door een minimaal aantal figuren te laten leggen.

De definitieve houding kan op een van de volgende manieren gebruikt worden:
  • Vastplakken met plakband om over te trekken.
  • Vastplakken met lijm om erop door te werken, bijvoorbeeld met stift, kleurpotlood, oliepastel, pen en inkt, verf of gekleurd papier.
  • Vastplakken en als schetsstudie gebruiken voor ruimtelijk werk.
  •  wit tekenpapier, A4 formaat, voor het scheuren van mensfiguur
  •  wit of gekleurd papier, A4 formaat, voor de achtergrond
  •  lijm of plakband