Groep 1-2Drama

Pinokkioos [KBW 25]

De leerlingen spelen mee in het verhaal waarin houten poppen mensenkinderen worden. 

Hier gaat het over
betekenis

Pinokkioos [KBW 25]

In deze les onderzoeken we redzaam gedrag en sluiten hiermee aan bij kerndoel 34 en bij kerndoel 12: leerlingen krijgen plezier in voor hen bestemde verhalen.
Hier kun je op letten
vorm

Vorm bij kleuters

De leerling kan de verhaallijn volgen en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee.

Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt. Stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een 'zorgkleuter'. 
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Drama vanuit prenten

De leerling volgt de verhaallijn met afbeeldingen en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee.  

Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt. Stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een zorgkleuter.
Advies is om de prenten dubbelzijdig (over de lange zijde gespiegeld) op A3 formaat uit te printen en wanneer ze vaker worden gebruikt ze ook te lamineren. 
werkwijze

Teacher in role

De leerling volgt het verhaal dat de leerkracht speelt en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee.
 
Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt, stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een zorgkleuter. 
  • Als er objecten belangrijk zijn in het verhaal verzorg die dan. Vaak kunnen ze uit karton worden geknipt. 
  • De rol heeft altijd een hoofddeksel (geen kostuum i.v.m. schakelen tussen rol en bijvoorbeeld verteller). Een willekeurig 'neutraal' hoofddeksel is vaak afdoende.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Spelvragen

De leerling denkt mee over het spelverloop.

Toelichting:
  • Door spelvragen te stellen, verbinden kleuters zich aan de lesinhoud. Tevens deel je het 'eigenaarschap'. Het onderzoeksdoel is ook dat leerlingen deelnemen aan het gezamenlijke onderzoek van de les.
Er is voor dit onderzoek geen (extra)materiaal nodig.