Groep 5-6Beeldend

Maak een ruimtelijk beeld waarmee je een lieflijk of griezelig schaduwwezen op de muur kunt toveren.

Hier gaat het over
betekenis

Schaduwspel

Je kunt aansluiten bij kerndoel 42: leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen. In het bijzonder: licht wordt teruggekaatst en/of doorgelaten en kerndoel 32/33: werken met licht en schaduw.
Hier kun je op letten
vorm

Ruimte doorsteken

De leerling kan een ruimte doorstekende vorm herkennen en maken. 

Waar moet je op letten?
  • Een ruimte doorstekende vorm is een open vorm. Je kunt er doorheen kijken. 
  • Vooral de lijnen van de vorm vallen op. Besteed daar bij het maken van je werkstuk aandacht aan.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Kost. mat. ruimtelijk (schaduw)

De leerling kan een vlak werkstuk rechtop plaatsen door het maken van een standaard. De leerling kan karton knippen, scheuren, vouwen en het vastplakken met stukjes plakband.
 
Waar moet je op letten?
  • Het kosteloos materiaal heeft al een bepaalde vorm: de omtrek of gaten binnenin. Maak daar gebruik van.
  • Stel een nieuwe vorm samen door deelvormen bij elkaar te leggen.
  • Schuif met de onderdelen. Deel de plakband pas na een tijdje uit.
  • stukjes golfkarton
  • allerlei kosteloos materiaal, zoals verpakkingen, wc rollen, stukjes touw enz.
  • schaar
  • plakband
  • satéprikker
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Knip en schuif

De leerling kan vormvarianten knippen en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende indeling. 
 
Waar moet je op letten?
  • Benadruk tijdens instructie en nabeschouwing de kracht van onderzoek d.m.v. collage. Even doorzoeken leidt meestal tot betere oplossingen. 
  • Geef pas laat de lijm. 
  • Spreek je verwachting uit dat ze dit ook zelf gaan doen in volgende opdrachten. 
  • (kopieer)papier of het materiaal van de werkwijze
  • schaar
  • evt. potlood