Groep 7-8Beeldend

Maak een schilderij als ontwerp voor een tulpentegel.

Hier gaat het over
betekenis

Tulpenkoorts

Met deze opdracht kun je aansluiten bij kerndoel 51: voorwerpen die vroeger gebruikt werden en het vergelijken van voorwerpen uit verschillende periodes, kerndoel 52: ontstaan van handelskapitalisme, de republiek, grachtengordel, stedelijke cultuur in de gouden eeuw, kerndoel 50: mentale map van Europa en de wereld, kerndoel 35: commerciële invloeden op de consumptie en kerndoel 41: verschillende manieren van voorplanten bij planten.
Hier kun je op letten
vorm

Kleur: symboliek

De leerling weet dat kleuren een symbolische betekenis kunnen hebben en dat die betekenis van cultuur tot cultuur verschilt. De leerling kan de symbolische betekenis van kleur gebruiken om dat wat hij met zijn werkstuk wil vertellen te versterken. 

Waar moet je op letten?
  • Omdat je met kleur iets extra's kunt vertellen, maken veel kunstenaars en reclamemakers er gebruik van. 
  • Een overzicht van kleuren en hun symbolische betekenis zie je achteraan in het filmpje. 
  • Je kunt ook zelf op zoek gaan naar de betekenis van kleuren.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Schilderen met waterverf

De leerling kan schilderen met waterverf door te variëren met veel en weinig water, kleurverloop en meerder lagen over elkaar aan te brengen.

Waar moet je op letten?
  • Veel water levert lichte kleuren, weinig water levert donkere kleuren op.
  • Door meerdere lagen over elkaar aan te brengen wordt de kleur dieper.
  • Wanneer je een nieuwe kleur aanbrengt als de verf nog nat is, mengt de verf.
  • ruw tekenpapier, A5-A4 formaat
  • penselen, nr. 3-6
  • waterverf
  • potje water
  • tissues
  • onderlegger

Toelichting:
  • Gebruik stevig ruw tekenpapier. Elk ander papier is te dun en gaat door de grote hoeveelheid water bobbelen. 
  • Leg de tekeningen na droging onder een stapel boeken zodat het papier weer helemaal vlak wordt.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Knip en schuif

De leerling kan vormvarianten knippen en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende indeling. 
 
Waar moet je op letten?
  • Benadruk tijdens instructie en nabeschouwing de kracht van onderzoek d.m.v. collage. Even doorzoeken leidt meestal tot betere oplossingen. 
  • Geef pas laat de lijm. 
  • Spreek je verwachting uit dat ze dit ook zelf gaan doen in volgende opdrachten. 
  • (kopieer)papier of het materiaal van de werkwijze
  • schaar
  • evt. potlood