Groep 5-6Beeldend
Soort zoekt soort
Terugkijken: wat hebben we geleerd?
betekenis
Soort zoekt soort
- Zijn er vissen die goed bij elkaar passen? Waarom?
- Welke vis vind je heel tropisch? Waaraan zie je dat?
- Welke vissen zouden onmiddellijk zien dat ze niet bij elkaar horen? Hoe komt dat?
vorm
Lichaamsvormen dier: in verhouding
Leg een aantal werken van hetzelfde dier bij elkaar.
- Welk dier vind je precies in verhouding? Hoe is dat de maker gelukt?
- Welk lichaamsdeel is het lastigst om in verhouding te krijgen? Waardoor komt dat?
- Wie heeft lichaamsdelen bewust groter of kleiner gemaakt? Wat voor effect heeft dat?
werkwijze
Papier-maché
- Welk reliëf steekt ver uit en welk reliëf is laag?
- In welk reliëf heb je zowel stukken die ver uitsteken als lage stukken?
- Welk reliëf is glad afgewerkt? Hoe heeft de maker dat gedaan?
onderzoek
Onderzoek het materiaal
Stel deze vragen voordat de leerlingen met de uitvoering beginnen.
- Hoeveel ideeën heb je (met je groepje) bedacht?
- Voor welk idee weet je al een toepassing? Leg eens uit.
Alweer een beetje creatiever geworden!