Groep 5-6Beeldend

Soort zoekt soort

Terugkijken: wat hebben we geleerd?

betekenis

Soort zoekt soort

  • Zijn er vissen die goed bij elkaar passen? Waarom?
  • Welke vis vind je heel tropisch? Waaraan zie je dat?
  • Welke vissen zouden onmiddellijk zien dat ze niet bij elkaar horen? Hoe komt dat?
vorm

Lichaamsvormen dier: in verhouding

Leg een aantal werken van hetzelfde dier bij elkaar.
  • Welk dier vind je precies in verhouding? Hoe is dat de maker gelukt?
  • Welk lichaamsdeel is het lastigst om in verhouding te krijgen? Waardoor komt dat?
  • Wie heeft lichaamsdelen bewust groter of kleiner gemaakt? Wat voor effect heeft dat?
werkwijze

Papier-maché

  • Welk reliëf steekt ver uit en welk reliëf is laag? 
  • In welk reliëf heb je zowel stukken die ver uitsteken als lage stukken?
  • Welk reliëf is glad afgewerkt? Hoe heeft de maker dat gedaan?
onderzoek

Onderzoek het materiaal

Stel deze vragen voordat de leerlingen met de uitvoering beginnen.
  • Hoeveel ideeën heb je (met je groepje) bedacht?
  • Welk idee is door meerdere personen bedacht? Welk idee is uniek?
  • Welk idee spreekt je het meeste aan en waarom?
  • Voor welk idee weet je al een toepassing? Leg eens uit.
Alweer een beetje creatiever geworden!