Groep 7-8Muziek

Boomwhackerpieten

Maak muziek aan de hand van boomwhackerpietjes.

Hier gaat het over
betekenis

Boomwhackerpieten

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 38: feestdagen en kerndoelen 54 en 55: de leerlingen leren muziek en beelden te gebruiken om er iets mee uit te drukken en er mee te communiceren. De leerlingen leren op eigen werk en op dat van anderen te reflecteren.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Melodie

De leerling weet wat een melodie is. De leerling kan een melodie herkennen en toepassen in de muziek. De leerling kent het verschil tussen een ritme instrument en melodisch instrument. 

Waar ga je op letten? 
  • Varieer in hoge en lage tonen. Doe dit in kleine stapjes en soms met sprongen. 
  • Varieer in korte en lange tonen. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Instrumenten

De leerling maakt kennis met het (uitgebreide) basisinstrumentarium, leert over de correcte speelwijze en leert de verschillen tussen ritmische instrumenten en instrumenten waar ook toonhoogte op gemaakt kan worden.
Een of meerdere instrumenten uit het basisinstrumentarium. Kijk voor de specifieke invulling bij de bijzonderheden in de lesbeschrijving
werkwijze

Traditionele notatie

De leerling kent de basisprincipes van het traditionele notenschrift: toonhoogte (hoog en laag op de notenbalk) en toonduur (lange en korte noten). De leerling kan notennamen benoemen.
  • Instrumenten om ritme en/of toonhoogte op te kunnen spelen.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Mixen

De leerling kan ideeën bedenken door te husselen, mixen en te verwisselen met de ideeën van een ander.
 
Toelichting:
  • Bij mixen kijk je naar de ingrediënten die je al hebt liggen. Je kunt ook een snufje van iemand anders meenemen in je mix. En net als in de keuken, gaan we al die losse ingrediënten met elkaar mixen! 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.