Groep 5-6Muziek

Luister naar muziek en maak bijpassende droomflesjes.

Hier gaat het over
betekenis

De dromenjagers

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 34: uiten van gevoelens, wensen en opvattingen en bij kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Contrast

De leerling weet wat een contrast is. De leerling kan contrasten in toonhoogte, tempo, dynamiek, klankkleur en toonduur herkennen en toepassen in de muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Zorg voor verschillen in toonhoogte, tempo, dynamiek, klankkleur en toonduur. 
  • Luister naar verschillen toonhoogte, tempo, dynamiek, klankkleur en toonduur.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Tekenen op muziek

De leerling kan tekenen op of aan de hand van muziek. De leerling kan sferen, emoties, contrasten en het verloop van de muziek tekenen. 
  • Teken- en/of schildermateriaal (potlood, stift, krijt)
  • Papier op A3 of A4 formaat
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Zeg ja

De leerling kan creëren door op zo veel mogelijk ideeën ja te zeggen. 

Toelichting:
Soms word je tegengehouden in je creativiteit doordat je je ideeën ‘stom’ of ‘niet goed genoeg’ vindt. Door op alles ja te zeggen kom je er soms achter dat ideeën die je in eerste instantie ‘stom’ of ‘niet goed genoeg’ vond, toch best wel goed werken!
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.