Groep 1-2Muziek

Een sirene in het verkeer

Zing over de sirene van de ambulance, politie en brandweer en doe de sirene na.

Hier gaat het over
betekenis

Een sirene in het verkeer

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen als verkeersdeelnemer en kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Toonhoogte

De leerling weet wat hoog en laag is. De leerling kan hoge en lage tonen in de muziek herkennen en toepassen.

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hoog en laag er gespeeld wordt. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Eenstemmig

De leerling kan zijn of haar stem gebruiken om diverse geluiden te maken en verstaanbaar te zingen. 

Waar moet je op letten?
  • Let erop dat je goed verstaanbaar zingt, door alle woorden duidelijk uit te spreken. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Van proberen kun je leren

De leerling bedenkt ideeën door te proberen.
 
Toelichting:
  • Bij ‘van proberen kun je leren’, is het de bedoeling dat je meteen aan de slag gaat. Op basis van je eerste gevoel, gedachte of idee. Gewoon proberen! Nadat je het een keer geprobeerd hebt, kijk je, samen of alleen, naar wat je hebt gemaakt. Je maakt een kleine aanpassing, of voegt een nieuw idee toe, en probeert het nogmaals. 
  • De dingen die goed werkten, gebruik je in de nieuwe keer proberen gewoon nog een keer. Misschien hebben je nieuwe ideeën wel weer allerlei effecten op de bestaande ideeën!
  • En de ideeën waar je niet zo’n fan van bent, of die je niet zo goed vindt werken, die gooi je overboord. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.