Groep 3-4Beeldend

Maak een reliëf van een gestapelde taart. Laat zien voor welke gelegenheid de taart is.

Hier gaat het over
betekenis

Gefelicitaart

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 26: getalbegrip, kerndoel 32: kalender, kerndoel 33: vouwen, patronen en sorteren op kenmerk, kerndoel 38: feesten en kerndoel 54: de leerlingen leren beelden te maken van betekenisvolle onderwerpen uit de directe belevingssfeer. 
Hier kun je op letten
vorm

Compositie: ritme

De leerling kan ritme herkennen en toepassen in een werkstuk.

Waar moet je op letten?
  • Ritme is het herhalen van vormen die erg op elkaar lijken, maar net iets anders zijn. 
  • Door de herhaling van vormen die net iets anders zijn, wordt een beeld speelser.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Papier half-ruimtelijk

De leerling kan een eenvoudige vorm (rechthoek, vierkant, driehoek) half-ruimtelijk maken, plakstroken maken en de half-ruimtelijke vorm met lijm vastzetten op een ondergrond.  

Waar moet je op letten?
  • Oefen eerst met het maken van een half-ruimtelijke vorm. Zet het filmpje eventueel stil om hetgeen wordt voorgedaan met de klas samen uit te proberen.
  • Wanneer de leerlingen de techniek doorhebben, laat je ze aan de opdracht werken. 
  • Veel vormen blijven ook zonder vast te plakken al staan. Geef de lijm pas, wanneer ze flink gespeeld hebben met de plaatsing van de vormen.
  • papier (wit of gekleurd), A4 of A3 formaat voor de losse vormen
  • stevig papier (wit of gekleurd), A4 of A3 formaat voor de ondergrond
  • schaar
  • lijm
werkwijze

Knippen/plakken papier (matjes)

De leerling kan papier een aantal keer dubbelvouwen om vormen uit te knippen. De leerling weet dat de manier van vouwen bepalend is voor een herhaling van vormen in een rij of draaiend om een middelpunt.

Toelichting:
  • Gebruik dun papier, zodat het ook na een aantal keer vouwen nog goed te knippen is.
  • Laat leerlingen zelf onderzoeken wat er gebeurd als je de dichte kant van het vouwwerk helemaal wegknipt.
  • Door vorm en/of restvorm met klasgenoten uit te wisselen ontstaan nog meer mogelijkheden.
  • stevig tekenpapier A4 of A3 formaat voor de ondergrond, kleur naar keuze
  • vouwblaadjes, assortiment
  • schaar
  • evt. potlood
  • lijm
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Knip en schuif

De leerling kan vormvarianten knippen en de vormen op het papier schuiven om te zoeken naar een passende indeling. 
 
Waar moet je op letten?
  • Benadruk tijdens instructie en nabeschouwing de kracht van onderzoek d.m.v. collage. Even doorzoeken leidt meestal tot betere oplossingen. 
  • Geef pas laat de lijm. 
  • Spreek je verwachting uit dat ze dit ook zelf gaan doen in volgende opdrachten. 
  • (kopieer)papier of het materiaal van de werkwijze
  • schaar
  • evt. potlood