Groep 7-8Muziek

Maak muziek met behulp van een kettingreactie. 

Hier gaat het over
betekenis

Kettingreactie

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 44: leerlingen leren over constructieprincipes met stevigheid, stabiliteit, evenwicht en kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Opbouw en vorm

De leerling weet wat opbouw in muziek is en weet wat hieraan kan bijdragen. De leerling kan bij het uitvoeren van muziek opbouw creëren door gebruik te maken van contrasten.

Waar ga je op letten? 
  • Zorg voor verschillen in toonhoogte, tempo, dynamiek, klankkleur en toonduur. 
  • Luister naar verschillen toonhoogte, tempo, dynamiek, klankkleur en toonduur.
  • Maak gebruik van motieven en thema's die worden herhaald. 
  • Zorg voor een duidelijke vorm, door gebruik te maken van herhaling en contrasten. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Overige klankbronnen

De leerling kan experimenteren met diverse klankbronnen, klankkleuren en mogelijkheden om ze te bespelen.

Waar moet je op letten?
  • Let op het verschil in geluid bij verschillende materialen.
  • Let op het verschil in geluid bij de verschillende manieren van bespelen.
Diverse voorwerpen die kunnen dienen als klankbron/instrument, passend bij de betekenisbouwsteen.
werkwijze

Bewegen op muziek

De leerling kan bewegen op muziek naar aanleiding van muziekaspecten (dynamiek, tempo en ritme) en op de vorm van de muziek (herhaling in het refrein, herhaling van motieven). De leerling kan bewegen naar aanleiding van de sfeer van de muziek. De leerling kan bewegen op de puls van de muziek. De leerling kan het lichaam inzetten om op muziek te reageren.
  • De luisterfragmenten van de betekenisbouwsteen.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Spieken

De leerling creëert door te spieken bij al bestaand materiaal.

Toelichting:
  • Spieken is stiekem bij iemand afkijken. Bij een toets is dat natuurlijk verboden, maar bij muziek kan spieken soms best wel eens handig zijn om op ideeën te komen!
  • Wanneer je vastloopt tijdens het creëren, kun je eens bij componisten of artiesten spieken, om te zien hoe zij muziek hebben gemaakt. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.