Groep 5-6Beeldend

Bladinsecten

Terugkijken: wat hebben we geleerd?

betekenis

Bladinsecten

  • Welk insect valt nauwelijks op? Hoe komt dat?
  • Welk insect lijkt net op een blad? Vertel eens.
vorm

Signaal- en schutkleur

  • In welk werkstuk valt het onderwerp nauwelijks op? Leg eens uit.
  • In welk werkstuk valt het onderwerp juist heel erg op. Hoe komt dat? 
werkwijze

Knippen/plakken papier

  • Wijs eens een werkstuk aan waarin veel verschillende kniptechnieken zijn gebruikt. Welke zijn dat?
  • Wijs eens een techniek aan die je nog niet eerder had gezien? Voor welke vorm is deze techniek gebruikt? Past dat bij de vorm? Waarom?
werkwijze

Rubbing

  • Maak een spelletje van de nabeschouwing. Leg materialen en rubbings neer. Laat de leerlingen het materiaal bij de rubbing zoeken. 
  • Welke rubbing is heel duidelijk? Hoe komt dat?
  • Welke rubbing is gemaakt door het papier te verschuiven? Wat voor effect heeft dat?
onderzoek

Knip en schuif

  • Hoe ben je op het idee gekomen van de vorm voor je werkstuk?
  • Was dat je eerste idee? Vertel eens.
  • Welke vormen vond je eerst niet geschikt, maar heb je later toch gebruikt? Hoe kwam dat?
Alweer een beetje creatiever geworden!