Groep 5-6Beeldend
Bladinsecten
Terugkijken: wat hebben we geleerd?
betekenis
Bladinsecten
- Welk insect valt nauwelijks op? Hoe komt dat?
- Welk insect lijkt net op een blad? Vertel eens.
vorm
Signaal- en schutkleur
- In welk werkstuk valt het onderwerp nauwelijks op? Leg eens uit.
- In welk werkstuk valt het onderwerp juist heel erg op. Hoe komt dat?
werkwijze
Knippen/plakken papier
- Wijs eens een werkstuk aan waarin veel verschillende kniptechnieken zijn gebruikt. Welke zijn dat?
- Wijs eens een techniek aan die je nog niet eerder had gezien? Voor welke vorm is deze techniek gebruikt? Past dat bij de vorm? Waarom?
werkwijze
Rubbing
- Maak een spelletje van de nabeschouwing. Leg materialen en rubbings neer. Laat de leerlingen het materiaal bij de rubbing zoeken.
- Welke rubbing is heel duidelijk? Hoe komt dat?
- Welke rubbing is gemaakt door het papier te verschuiven? Wat voor effect heeft dat?
onderzoek
Knip en schuif
- Hoe ben je op het idee gekomen van de vorm voor je werkstuk?
- Was dat je eerste idee? Vertel eens.
- Welke vormen vond je eerst niet geschikt, maar heb je later toch gebruikt? Hoe kwam dat?
Alweer een beetje creatiever geworden!