Groep 5-6Beeldend

Maak een tekening als ontwerp voor een nieuw kledingstuk waarin je de natuur na-aapt.

Hier gaat het over
betekenis

Na-aper

Je kunt aansluiten bij kerndoel 40: eigenschappen en kenmerken van organismen passen bij de omgeving waarin ze leven. Je kunt ook aansluiten bij kerndoel 9/12: plezier in lezen met het boek 'Dierenuitvindingen' en woordenschat.
Hier kun je op letten
vorm

Textuur weergeven

De leerling kan in een vlak werkstuk de realistische weergave van textuur herkennen en kan textuur in een vlak werkstuk weergeven. 

Waar moet je op letten?
  • Door het gebruik van kleur en het toepassen van verschillende technieken kun je textuur nabootsen. 
  • Kijk heel goed naar het originele materiaal.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Tekenen met viltstift

De leerling kan met viltstift verschillende soorten lijnen en vlekken tekenen om textuur na te bootsen.

Waar moet je op letten?
  • Houd de stift op verschillende manieren om te variëren in soorten lijnen en vlekken. 
  • Herhaal een lijnen of vlekken zodat een textuur ontstaat.
  • Hoe meer kleuren je over en naast elkaar gebruikt, hoe echter het wordt. 
  • viltstiften
  • tekenpapier

Toelichting:
  • Omdat je viltstift slecht kunt mengen, wordt de tekening rijker als je over een groot aantal kleuren beschikt.
  • Gebruik tekenpapier. Je kunt zowel ruw als glad papier gebruiken. Omdat viltstift een fijn materiaal is, mag het papierformaat niet te groot zijn. A5 (148 x 210mm) is prima. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Schets je ideeën

De leerling kan meerdere schetsen maken waarin het onderwerp steeds op een andere manier wordt verbeeld. 
 
Waar moet je op letten?
  • De aandacht ligt bij de compositie: de plaats van de onderdelen op het vel.
  • Je kunt de opdracht specifieker maken door een minimaal aantal schetsen te laten maken.
  • Het gaat om snelle globale tekeningen, niet om de details.
  • Beloon leerlingen die veel verschillende ideeën bedenken.
  • (kopieer)papier
  • tekenmateriaal