Groep 3-4Muziek

De pakjesroute van Piet

Maak muziek bij de pakjesroute van Piet. 

Hier gaat het over
betekenis

De pakjesroute van Piet

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 38: de leerlingen leren over feestdagen, in het bijzonder het Sinterklaasfeest, kerndoel 54: De leerlingen leren bewegingen en muziek te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren en kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Herhaling

De leerling weet wat herhaling in de muziek is. De leerling kan herhaling herkennen en uitvoeren in de muziek. 

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed of je een deel eerder hebt gehoord.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Instrumenten

De leerling maakt kennis met het basisinstrumentarium en leert over de correcte speelwijzen van verschillende instrumenten. 

Een of meerdere instrumenten uit het basisinstrumentarium. Kijk voor de specifieke invulling bij de bijzonderheden in de lesbeschrijving
werkwijze

Picturale notatie

De leerling weet hoe je geluiden/klanken van verschillende klankbronnen picturaal kunt noteren. De leerling kan een picturale notatie uitvoeren, of musiceren aan de hand van een tekening, foto of schilderij. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Van proberen kun je leren

De leerling bedenkt ideeën door te proberen.
 
Toelichting:
  • Bij ‘van proberen kun je leren’, is het de bedoeling dat je meteen aan de slag gaat. Op basis van je eerste gevoel, gedachte of idee. Gewoon proberen! Nadat je het een keer geprobeerd hebt, kijk je, samen of alleen, naar wat je hebt gemaakt. Je maakt een kleine aanpassing, of voegt een nieuw idee toe, en probeert het nogmaals. 
  • De dingen die goed werkten, gebruik je in de nieuwe keer proberen gewoon nog een keer. Misschien hebben je nieuwe ideeën wel weer allerlei effecten op de bestaande ideeën!
  • En de ideeën waar je niet zo’n fan van bent, of die je niet zo goed vindt werken, die gooi je overboord. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.