Groep 3-4Beeldend

Hoe versiert de pauw een vrouw?

Maak een tekening van een mannetjespauw die indruk wil maken op een vrouwtje.

Hier gaat het over
betekenis

Hoe versiert de pauw een vrouw?

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 40: (delen van) dieren hebben verschillende kenmerken zoals vorm en kleur, bij kerndoel 9: leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten en bij kerndoel 34: uiten van gevoelens, wensen en opvattingen. De les sluit ook aan bij het boek 'Zo trots als een pauw' of 'Waar legt pauw haar ei'.
Hier kun je op letten
vorm

Kleurcontrast

De leerling weet dat sommige kleuren elkaar kunnen versterken, dat er verschillende soorten kleurcontrasten zijn en hij kan kleurcontrast toepassen in een werkstuk.

Waar moet je op letten?
  • Sommige kleuren versterken elkaar nauwelijks, andere kleuren versterken elkaar veel.
  • Je kunt van verschillende kleurcontrasten gebruikmaken: licht/donker, warm/koud en complementair.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Tekenen met viltstift: vrij arceren

De leerling kan met viltstift verschillende soorten lijnen tekenen om vrij te arceren. 
 
Waar moet je op letten? 
  • Maak een lijn en herhaal die willekeurig. Lijnen mogen elkaar kruisen.
  • Maak ook vrije arceringen waarbij je twee of meer kleuren gebruikt.
  • viltstiften
  • tekenpapier

Toelichting:
  • Omdat je viltstift slecht kunt mengen, wordt de tekening rijker als je over een groot aantal kleuren beschikt.
  • Gebruik tekenpapier. Je kunt zowel ruw als glad papier gebruiken. Omdat viltstift een fijn materiaal is, mag het papierformaat niet te groot zijn. A5 (148 x 210mm) is prima. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Schets de vorm

De leerling kan meerdere schetsen maken om te zoeken naar verschijningsvormen.
 
 Waar moet je op letten?
  •  Schets dunnen lijnen, losjes uit de pols.
  •  Lijnen hoeven niet in één keer goed te zijn.
  •  Teken geen details, alleen de contour of omtrek.
  •  Gummen is niet nodig.
  •  Pendel steeds heen en weer tussen het kijken naar je tekening en een realistische weergave.
  •  Geef ze de opdracht om een minimaal aantal schetsen te maken.
  • kopieerpapier
  • grijs potlood