Groep 3-4Drama
Sint lezen (begrijpend lezen)
De leerlingen spelen mee in het verhaal waarbij kinderen hun Sinterklaasverhaal eerst moeten lezen.
Hier gaat het over
Hier kun je op letten
vorm
Spelrichting
De leerling weet dat spelrichting gaat over de plaats waar het publiek zit en gebruikt spelrichting om het spel te ondersteunen.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- De leerlingen die op zichzelf en medespelers gericht zijn kun je op dit aspect duidelijk onderscheiden van de leerlingen die met het publiek bezig zijn en daarmee ook meer met de kunstvorm theater. Omdat het zo concreet is helpen ze elkaar hier makkelijk bij. Wees je ervan bewust dat dit een onneembaar obstakel is voor sommige leerlingen en bescherm ze tegen onbegrip van klasgenoten hierop.
Hier ga je het mee maken
werkwijze
Vertelpantomime
De leerling die het verhaal uitbeeldt kan op afgesproken momenten geluiden maken of iets zeggen. De leerling die vertelt kan daarbij rekening houden met het speltempo van zijn teamgenoten.
Toelichting:
- De doelen zijn geen meetlat. Lees ze om een beeld te krijgen waartoe je leerlingen in staat zouden kunnen zijn. Voldoen leerlingen niet aan dit doel wordt geadviseerd te differentiëren, dus randvoorwaarden te creëren waarbinnen het betreffende kind toch vooruitkomt in dat doelgebied.
- Advies is om bij de verteller te gaan staan, de verteller is vaak geneigd om sneller te vertellen dan de spelers kunnen uitbeelden.
- pen en papier per werkvorm
- (eenvoudige) hoofddeksels, om het verhaal beter te ondersteunen
Zo kom je op ideeën
onderzoek
Combineer er op los
De leerling oefent met het onder woorden brengen van spelideeën en het combineren van een eigen spelidee met dat van een ander.
Toelichting:
Toelichting:
- Benadruk dat realisme niet het doel van de opdracht is, dat het fantasievol mag zijn.
- Benadruk dat je probeert de ideeën samen te voegen tot een nieuw idee.
Er is voor dit onderzoek geen (extra)materiaal nodig.