Groep 1-2Muziek

Sinterklaas kan niet slapen

Zing Sinterklaas in slaap door steeds zachter te zingen.

Hier gaat het over
betekenis

Sinterklaas kan niet slapen

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 38: de leerlingen leren over feesten die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Dynamiek

De leerling weet wat hard en zacht is. De leerling kan hard en zacht herkennen en toepassen in muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hard en zacht er gespeeld wordt. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Eenstemmig

De leerling kan zijn of haar stem gebruiken om diverse geluiden te maken en verstaanbaar te zingen. 

Waar moet je op letten?
  • Let erop dat je goed verstaanbaar zingt, door alle woorden duidelijk uit te spreken. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Van proberen kun je leren

De leerling bedenkt ideeën door te proberen.
 
Toelichting:
  • Bij ‘van proberen kun je leren’, is het de bedoeling dat je meteen aan de slag gaat. Op basis van je eerste gevoel, gedachte of idee. Gewoon proberen! Nadat je het een keer geprobeerd hebt, kijk je, samen of alleen, naar wat je hebt gemaakt. Je maakt een kleine aanpassing, of voegt een nieuw idee toe, en probeert het nogmaals. 
  • De dingen die goed werkten, gebruik je in de nieuwe keer proberen gewoon nog een keer. Misschien hebben je nieuwe ideeën wel weer allerlei effecten op de bestaande ideeën!
  • En de ideeën waar je niet zo’n fan van bent, of die je niet zo goed vindt werken, die gooi je overboord. 
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.