Groep 1-2Drama

Sip en Pip gaan zwemmen

De leerlingen spelen mee in het verhaal waarin een pinguïn en een ijsbeer bang zijn om te zwemmen.  

Hier gaat het over
betekenis

Sip en Pip gaan zwemmen

In deze les onderzoeken we smeltend ijs en angst om te zwemmen. We sluiten hiermee aan bij kerndoelen 34, 39 en 40. 
De les sluit ook aan bij het boek 'Pingwing' of De kleine ijsbeer 2 - Het geheimzinnige eiland.
Hier kun je op letten
vorm

Vorm bij kleuters

De leerling kan de verhaallijn volgen en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee.

Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt. Stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een 'zorgkleuter'. 
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Vertelpantomime

De leerling volgt de verhaallijn en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee. 
 
Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt, stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een zorgkleuter. 
Eenvoudige hoofddeksels of objecten zoals een bal of pittenzak, zie ook de lesbeschrijving.
werkwijze

Drama vanuit prenten

Doel: De leerling volgt de verhaallijn met afbeeldingen en speelt op uitnodiging van de leerkracht mee.  

Toelichting:
Voor de hele jonge kleuters kan deze manier van leren wat imponerend zijn: iedereen beweegt en soms maken ze tegelijkertijd geluid. Het doel is echter wel dat iedereen deelneemt. Stimuleer de zittenblijvers door ze aan de hand te nemen of ze te koppelen aan een zorgkleuter.
Advies is om de prenten dubbelzijdig (over de lange zijde gespiegeld) op A3 formaat uit te printen en wanneer ze vaker worden gebruikt ze ook te lamineren. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Spelvragen

De leerling denkt mee over het spelverloop.

Bij drama aan kleuters stel je met name spelvragen om zo het eigenaarschap te delen en hen te stimuleren mee te denken en te bepalen. 
Hoofddeksels Sip en Pip zie achterkant tweede prent. Een muziekje voor het einde van de les.