Groep 3-4Muziek

Zing een lied over je spiegelbeeld en beweeg op de spiegeldans.

Hier gaat het over
betekenis

Spiegelbeeld

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 34: jezelf en anderen, kerndoel 41: het eigen lichaam, kerndoel 54: De leerlingen leren bewegingen en muziek te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Tempo

De leerling weet wat tempo is. De leerling kan het verschil in langzame en snelle muziek horen.

Waar ga je op letten? 
  • Luister of de muziek meer bij een slome slak of een snelle haas past.
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Eenstemmig

De leerling kan zingen met articulatie en expressie. 
werkwijze

Bewegen op muziek

De leerling kan naar aanleiding van de muziek bewegingen bedenken en uitvoeren, eventueel met behulp van materiaal. De leerling kan met het hele lichaam bewegen op muziek. De leerling kan bewegen op de puls van de muziek. De leerling kan met het lichaam reageren op de sfeer van de muziek.
  • Afhankelijk van de betekenisbouwsteen: eventueel sjaaltjes of doekjes.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Zeg ja

De leerling kan creëren door op zo veel mogelijk ideeën ja te zeggen. 

Toelichting:
Soms word je tegengehouden in je creativiteit doordat je je ideeën ‘stom’ of ‘niet goed genoeg’ vindt. Door op alles ja te zeggen kom je er soms achter dat ideeën die je in eerste instantie ‘stom’ of ‘niet goed genoeg’ vond, toch best wel goed werken!
  • Je hebt voor dit onderzoek geen apart materiaal nodig.