Groep 5-6Beeldend

Typisch Nederland

Maak een drukwerk van een Delfts blauw tegeltje met een voorstelling die we nu typisch Nederlands vinden. 

Hier gaat het over
betekenis

Typisch Nederland

Je kunt aansluiten bij kerndoel 47: de leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders. Je kunt ook aansluiten bij kerndoel 56: leerlingen verwerven kennis over en waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.  
Hier kun je op letten
vorm

Textuur weergeven

De leerling kan in een vlak werkstuk de realistische weergave van textuur herkennen en kan textuur in een vlak werkstuk weergeven. 

Waar moet je op letten?
  • Door het gebruik van kleur en het toepassen van verschillende technieken kun je textuur nabootsen. 
  • Kijk heel goed naar het originele materiaal.
Hier ga je het mee maken
werkwijze

Kartondruk

De leerling kan een drukplaat maken van karton en deze afdrukken met drukinkt.

Waar moet je op letten?
  • Lijm de vormen goed vast, ook aan de randen, zodat het papier niet loskomt bij het inrollen.
  • Gebruik materiaal met verschillend reliëf.
  • Ook wanneer je vormen over elkaar heen plakt, blijven ze zichtbaar.
  • Gebruik niet te veel verf.
  • Eenmaal opgedroogde drukplaten kun je niet meer gebruiken.
Je hebt nodig:
  • grijsbord 2 mm (A5 tot A4 formaat)
  • stevig tekenpapier (A4 formaat)
  • eventueel materiaal met reliëf: golfkarton, jute en dergelijke
  • (kopieer)papier (A4 formaat)
  • schaar
  • potlood
  • lijm (Pritt)
  • drukinkt in diverse kleuren
  • plaatje (om verf in de rollen)
  • roller
  • kranten

Toelichting:
  • Gebruik drukinkt (op oliebasis) en geen water- of acrylverf.
  • Gebruik lijm die niet oplost in water.
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Schets je ideeën

De leerling kan meerdere schetsen maken waarin het onderwerp steeds op een andere manier wordt verbeeld. 
 
Waar moet je op letten?
  • De aandacht ligt bij de compositie: de plaats van de onderdelen op het vel.
  • Je kunt de opdracht specifieker maken door een minimaal aantal schetsen te laten maken.
  • Het gaat om snelle globale tekeningen, niet om de details.
  • Beloon leerlingen die veel verschillende ideeën bedenken.
  • (kopieer)papier
  • tekenmateriaal