Groep 5-6Beeldend
Typisch Nederland
Terugkijken: wat hebben we geleerd?

betekenis
Typisch Nederland
- Groepeer de tegeltjes als je let op de voorstelling. Van welk soort voorstelling zijn er veel tegels gemaakt? Welke zijn uniek?
- Welke typisch Nederlandse voorstelling vind je goed gevonden? Waarom?
vorm
Textuur weergeven
- Waar zie je de weergave van een textuur die net echt is?
- Hoe heeft de maker dat voor elkaar gekregen?
- Leg de werkstukken bij elkaar waarin hetzelfde materiaal is weergeven. Welke verschillen zie je in de manier waarop het materiaal is nagebootst?
werkwijze
Kartondruk
- In welk drukwerk zijn meerdere lagen over elkaar geplakt. Wat is het effect daarvan?
- Welk drukwerk is heel egaal afgedrukt? Hoe komt dat?
- In welk drukwerk zijn alle vormen heel goed te herkennen? Waar ligt dat aan?
onderzoek
Schets je ideeën
Stel deze vragen voordat de leerlingen een schets gaan uitwerken.
- Wie heeft er heel veel verschillende schetsen gemaakt?
- Wie vond het lastig om nieuwe ideeën te bedenken? Wie kan een tip geven?
- Bedenk welke schets je wil gaan uitwerken en waarom? Laat een paar leerlingen aan het woord. Vraag of kinderen tips kunnen geven.

Alweer een beetje creatiever geworden!