Groep 5-6Beeldend

Typisch Nederland

Terugkijken: wat hebben we geleerd?

betekenis

Typisch Nederland

  • Groepeer de tegeltjes als je let op de voorstelling. Van welk soort voorstelling zijn er veel tegels gemaakt? Welke zijn uniek?
  • Welke typisch Nederlandse voorstelling vind je goed gevonden? Waarom?
vorm

Textuur weergeven

  • Waar zie je de weergave van een textuur die net echt is?
  • Hoe heeft de maker dat voor elkaar gekregen?
  • Leg de werkstukken bij elkaar waarin hetzelfde materiaal is weergeven. Welke verschillen zie je in de manier waarop het materiaal is nagebootst?
werkwijze

Kartondruk

  • In welk drukwerk zijn meerdere lagen over elkaar geplakt. Wat is het effect daarvan?
  • Welk drukwerk is heel egaal afgedrukt? Hoe komt dat?
  • In welk drukwerk zijn alle vormen heel goed te herkennen? Waar ligt dat aan?
onderzoek

Schets je ideeën

Stel deze vragen voordat de leerlingen een schets gaan uitwerken.
  • Wie heeft er heel veel verschillende schetsen gemaakt?
  • Wie vond het lastig om nieuwe ideeën te bedenken? Wie kan een tip geven?
  • Bedenk welke schets je wil gaan uitwerken en waarom? Laat een paar leerlingen aan het woord. Vraag of kinderen tips kunnen geven.
Alweer een beetje creatiever geworden!