Groep 3-4Muziek

Maak een muzieknotatie bij het weerbericht en voer deze uit met lichaamspercussie.

Hier gaat het over
betekenis

Het weerbericht

Met deze les kun je aansluiten bij kerndoel 42, 43 en 54: De leerlingen gaan aan de slag met het thema weer, waar het klimaat en temperatuur goed aan gekoppeld kan worden. Daarnaast leren de leerlingen beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. In het bijzonder muziek om te zetten in een grafische weergave van een thema. De leerlingen leren te reflecteren op het werk van henzelf en de ander.
Hierop ga je letten
muziekaspect

Tempo

De leerling weet wat tempo is. De leerling kan het verschil in langzame en snelle muziek horen.

Waar ga je op letten? 
  • Luister of de muziek meer bij een slome slak of een snelle haas past.
muziekaspect

Dynamiek

De leerling weet wat hard en zacht is. De leerling kan hard en zacht herkennen en toepassen in muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Luister goed naar hoe hard en zacht er gespeeld wordt. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Grafische notatie

De leerling kan zijn of haar muzikale ideeën uitwerken in een grafische notatie. De leerling kan een muziekstuk volgen aan de hand van een grafische notatie. De leerling kan een grafische notatie vertalen naar muziek of geluid.
  • papier
  • tekenmateriaal
werkwijze

Lichaamspercussie

De leerling kan zijn of haar lichaam gebruiken om (ritmische) geluiden te maken. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Brainstorm

De leerling kan ideeën bedenken door vrij te associëren met behulp van het associatiespel.

Toelichting:
  • Bij een brainstorm laat je als het ware een grote storm door je hersenen razen. Alle ideeën die in je opkomen waaien mee en schrijf je op. 
  • Een manier om te brainstormen is door middel van een woordweb. Schrijf het thema in het midden van je woordweb op. Alles wat je kunt bedenken dat bij dat thema past, schrijf je op. 
  • Je kunt alleen brainstormen, of je krachten bundelen. Je kunt er ook voor kiezen om klassikaal of in groepjes een brainstorm uit te voeren. Om de beurt noem je een woord (associatie) die in je opkomt. Brainstormen maar!
  • papier, A1-formaat
  • pen