Groep 5-6Muziek

Rap een zelfgemaakte voetbalyell op een beat van lichaamspercussie.

Hier gaat het over
betekenis

Voetbalyells

Met de les kun je aansluiten bij kerndoel 47: recreatie en kerndoel 54: leerlingen leren beelden, taal en muziek te gebruiken om er ervaringen en thema’s mee uit te drukken en ermee te communiceren. 
Hierop ga je letten
muziekaspect

Ritme

De leerling weet wat ritme en een ritmisch patroon is. De leerling kan ritmes herkennen, herhalen en toepassen in de muziek.

Waar ga je op letten? 
  • Varieer in korte, lange tonen en rusten. 
Hiermee ga je het doen
werkwijze

Rappen

De leerling kan een rap (ritmisch) uitvoeren. De leerling kan rappen met flow: aandacht voor het tempo van de rap, de woordkeuze, met intonatie en expressie.
werkwijze

Bodypercussie

De leerling kan zijn of haar lichaam gebruiken om verschillende (ritmische) geluiden te maken. De leerling kan doormiddel van bodypercussie een beat maken, bijvoorbeeld ter begeleiding van een lied. 
Zo kom je op ideeën
onderzoek

Brainstorm

De leerling kan ideeën bedenken door vrij te associëren met behulp van het associatiespel.

Toelichting:
  • Bij een brainstorm laat je als het ware een grote storm door je hersenen razen. Alle ideeën die in je opkomen waaien mee en schrijf je op. 
  • Een manier om te brainstormen is door middel van een woordweb. Schrijf het thema in het midden van je woordweb op. Alles wat je kunt bedenken dat bij dat thema past, schrijf je op. 
  • Je kunt alleen brainstormen, of je krachten bundelen. Je kunt er ook voor kiezen om klassikaal of in groepjes een brainstorm uit te voeren. Om de beurt noem je een woord (associatie) die in je opkomt. Brainstormen maar!
  • papier, A1-formaat
  • pen